Ronald Knappers

Ondergrondse parkeergarage Garenmarkt, Leiden

De bouw van de 5 laagse parkeergarage aan de Garenmarkt in Leiden is in volle gang en kan live worden gevolgd via https://images.webcam.nl/garenmarkt01uur.jpg

Het ontwerp is samen met Dura Vermeer Besix opgesteld. De ondergrondse garage ligt strategisch ten opzichte van het hart van het winkelgebied van Leiden en biedt plaats aan 425 auto’s. De garage is open en toegankelijk en werkt letterlijk als een rode loper voor het bezoekend publiek. De Garenmarkt is één van de weinige open pleinruimten van Leiden. Het is daarom van belang dat het bovenliggende plein vrij indeelbaar blijft voor evenementen. De nieuwe ondergrondse parkeergarage is om die reden zo min mogelijk zichtbaar in de openbare ruimte. De positionering van het entreepaviljoen herstelt de historische contouren van de oorspronkelijke bebouwing en begrenst het multifunctionele plein.

De parkeergarage heeft veel daglicht tot diep onder de grond, open en heldere parkeervloeren, geavanceerde doorlopende lichtlijnen en een kleurrijke- en hoogwaardige afwerking.

Parkeren wordt deel van de beleving van een bezoek aan Leiden.

 

 
Status in uitvoering 2017-2019
Architecten Ronald Knappers
Opdrachtgever(s) Dura Vermeer Besix
Gerelateerd

Meubelplein Ekkersrijt bevindt zich aan de noordzijde van Eindhoven, direct aan de A50. Het bestaande winkelcentrum (21.000 m2 bvo) is in 2013 ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid met 24.000 m2 bvo.

Een eigen gezicht

Het bestaande meubelplein was verouderd en bestond uit losse, introverte gebouwen. De etalages en entrees van de winkels waren gericht naar het binnenplein. Naar buiten waren alleen achterkanten te zien. Bij de renovatie en uitbreiding hebben beleving en verblijf centraal gestaan. Het nieuwe complex heeft een eigentijdse, moderne uitstraling gekregen. Oude, losse bouwdelen en nieuwbouw zijn samengesmeed tot een herkenbaar, homogeen geheel, dat goed zichtbaar is vanaf de openbare weg. Daarnaast is een aangenaam verblijfsklimaat voor bezoekers gecreëerd. De winkels zijn tijdens deze grootscheepse operatie open gebleven. Door intensief overleg en afstemming tussen ontwerpteam, huurders en uitvoering is de overlast voor de zittende huurders tot een minimum beperkt is gebleven. Met deze transformatie is meubelplein Ekkersrijt weer toekomstbesteding gemaakt.

Renovatie

De bestaande winkels hebben nieuwe gevels gekregen, waardoor ze weer voldoen aan de eisen van deze tijd en qua uitstraling één geheel vormen met de nieuwbouw. Naast de gevels heeft ook de dakconstructie een grondige upgrade ondergaan en zijn installaties (o.a. sprinklerinstallatie) vervangen. Reclames zijn zorgvuldig ingepast en nergens overheersend.

Nieuwbouw

De nieuwbouw heeft een karakteristieke gevel van metaal met een bijzonder, lasergesneden patroon. Terugliggend in de voorgevel zijn de lichtreclames en hellingbanen naar het parkeerdek (500 plaatsen) opgenomen. De beweging van de auto’s op de hellingbanen zorgt op een natuurlijke manier voor extra dynamiek.

Op het voormalige binnenterrein is een vrijstaand ovaalvormig nieuw winkelgebouw gemaakt. Dit gebouw vormt het hart van het nieuwe meubelplein en is door zijn bijzondere vormgeving een icoon naar de snelweg en de omgeving.  Vanaf het parkeerdek bereiken bezoekers via loopbruggen het hart en gaan ze met liften en roltrappen naar de open en overdekte winkelpromenades op de lagergelegen niveaus in het complex. Winkels op de verdieping hebben hierdoor net zoveel aanloop als op de begane grond. Door het ovaalvormige gebouw heeft het winkelgebied op maaiveld een aantrekkelijke maat met aan twee kanten winkels.

In opdracht van Portaal ontwikkeling hebben wij in 2004 een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt voor het gebied tussen de Diamantlaan en de spoorlijn Leiden - Den Haag. De bestaande krappe portieketageflats hebben plaats gemaakt voor eenzelfde aantal levensloopbestendige woningen, variërend van eengezinswoningen tot appartementen in een toren van 14 lagen. Het plan is opgedeeld in 3 bouwblokken, met ieder een eigen kleur metselwerk, rondom een groene binnenhof. Het plein met toren sluit aan op het bestaande winkelcentrum

In het wooncomplex zijn verspreid over alle drie de woonblokken diverse zorg- en maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Bewoners parkeren onder de binnentuinen van de gesloten bouwblokken in twee parkeergarages. Geluidwerende maatregelen in de woningen langs het spoor en de uitvalswegen beperken de overlast van verkeer. Door de toegepaste woningtypologieën kennen de blokken alleen maar voorkanten.

Het plan is gerealiseerd in 2012.

‘PUUR WONEN’ ; het winnend woonconcept voor de Kloplocatie in Alphen aan den Rijn

Samen met Bemog Projectontwikkeling hebben wij een visie ontwikkeld voor de Kloplocatie fase 3 in Alphen aan den Rijn. De locatie is het sluitstuk van de woonwijk Kerk en Zanen. Het ligt aan de rand van het Groene Hart, met prachtige zichtlijnen op de polders. Vanaf de N11 wordt de randbebouwing het eerste gezicht van Alphen aan den Rijn.

Voor deze locatie is een duurzaam plan ontwikkeld (nul op de meter), dat qua architectuur naadloos past binnen de groene omgeving. Het ‘Puur Wonen’-concept bestaat uit 40 terrasappartementen, 20 waterwoningen, 16 geschakelde villa’s, een nuts- en wijkvoorziening en een gebouwde parkeervoorziening. De randbebouwing met de geschakelde waterwoningen en de twee appartementengebouwen vormt de groene begrenzing van het polderlandschap van het Groene Hart. Het groen van de polder wordt visueel doorgetrokken in de bebouwing door elk appartement een eigen (terras)tuin te geven. De geschakelde villa’s worden gevarieerd gepositioneerd en zullen aan de hand van koperwensen worden aangepast.

De nieuwe hoofdpost veiligheidsregio Drenthe in Assen is eind 2013 in gebruik genomen en biedt huisvesting aan de brandweer, GGD en hulpverleningsdienst met crisiscentrum. Het gebouw is een herkenbaar baken aan de rand van de stad.

In 2011 heeft de gemeente Assen voor dit project een design & build aanbesteding uitgeschreven. De aanbesteding is op basis van het ontwerp van het team van Koopmans Bouw winnend afgesloten en aansluitend uitgewerkt en gerealiseerd.

Het gebouw is compact, efficiënt en duurzaam ontworpen (EPC 0,6, GPR-score 8,0). De hoofdmassa is eenduidig en herkenbaar. De kantoren bevinden zich in het rechthoekige gebouwdeel, dat zich richting de snelweg (A28) orienteert. In de ronding is de brandweerremise ondergebracht. Hier staan achter transparante overheaddeuren de brandweerauto's opgesteld. 

De drie organisaties zijn ondergebracht in goed herkenbare, eigen gebouwdelen. Op de middelste laag, in het hart van het gebouw, bevindt zich het hoge Atrium Plaza met het restaurant en het vergadercentrum. Alle gebruikers zijn daar omheen georganiseerd. Vanuit het atrium is er zicht op de binnenplaats waar geoefend wordt door de brandweer. De gedeeltelijke integratie van de organisaties en het Nieuwe Werken hebben centraal gestaan bij de opzet van het gebouw.

www.brandweer.org