Stedenbouwkundig plan Diamantlaan, Leiden

In opdracht van Portaal ontwikkeling hebben wij in 2004 een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt voor het gebied tussen de Diamantlaan en de spoorlijn Leiden - Den Haag. De bestaande krappe portieketageflats hebben plaats gemaakt voor eenzelfde aantal levensloopbestendige woningen, variërend van eengezinswoningen tot appartementen in een toren van 14 lagen. Het plan is opgedeeld in 3 bouwblokken, met ieder een eigen kleur metselwerk, rondom een groene binnenhof. Het plein met toren sluit aan op het bestaande winkelcentrum

In het wooncomplex zijn verspreid over alle drie de woonblokken diverse zorg- en maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Bewoners parkeren onder de binnentuinen van de gesloten bouwblokken in twee parkeergarages. Geluidwerende maatregelen in de woningen langs het spoor en de uitvalswegen beperken de overlast van verkeer. Door de toegepaste woningtypologieën kennen de blokken alleen maar voorkanten.

Het plan is gerealiseerd in 2012.

Status stedenbouwkundig plan gereed 2004, herontwikkeling gerealiseerd 2012
Architecten Ronald Knappers
Opdrachtgever(s) Portaal Ontwikkeling
Gerelateerd

VVKH heeft in opdracht van Hoorne Vastgoed gewerkt aan de ontwikkelvisie voor woningen boven op het bestaande winkelcentrum gelegen in het midden van Castricum.  
Het naar binnen gekeerde winkelcentrum uit de jaren ‘70 is één laag hoog met parkeren op maaiveld eromheen. De bevoorrading van de winkels is aan de buitenkant waardoor er veel onaantrekkelijke achterkanten zijn. Er is weinig verbinding met de woonwijken die om het winkelcentrum heen zijn gegroeid.  

Door het toevoegen van woningen in het plan wordt er weer aansluiting gemaakt met de omgeving. Een deel van de woningen zal boven op de winkels worden gepositioneerd en een deel van de woningen heeft de voordeur aan de straat. Door deze nieuwe voorkanten wordt de sociale veiligheid vergroot en de logistiek verdwijnt uit het zicht.  

Het winkelcentrum wordt goed zichtbaar met een nieuwe entree naar de Soomerwegh, de toegangsweg naar het dorp. Er wordt hier een nieuw plein toegevoegd waar het goed vertoeven is. Door de entreegebieden van het winkelcentrum in te richten als nieuwe pleinen wordt de verbinding met de omgeving versterkt.  

De stenige omgeving van Geesterduin wordt groener. Het plan wordt natuurinclusief, biedt ruimte aan flora en fauna door het toevoegen van daktuinen, verticaal groen en de groene inrichting van de pleinen. 
Het gehele plan wordt verduurzaamd met als uitgangspunt het handhaven van het bestaande winkelcentrum. 

Woonboulevard Voorsterpoort in Zwolle is een goed lopende woonboulevard nabij de afslag van de snelweg A28. Uit marktonderzoek blijkt dat er ruimte is voor uitbreiding met ruim 30.000 m² bvo grootschalige retail. Achter de bestaande boulevard zijn kavels beschikbaar voor uitbreiding. In onze visie wordt de uitbreiding gerealiseerd rondom een ovalen plein met parkeren op het maaiveld. Vanaf elke plek op het plein zijn alle winkels zichtbaar. Op de uiteinden worden landmarks gerealiseerd. De uitbreiding wordt middels een poort verbonden aan de bestaande boulevard. De bestaande boulevard wordt gerenoveerd, waardoor het winkelcentrum zich uiteindelijk weer als een samenhangend complex presenteert. Het plan kan gefaseerd gerealiseerd worden.

De nieuwe woonwijk Stelt-Zuid ligt tussen het oude dorp Lent en de rivier de Waal.
Vier combinaties van architectenbureau en ontwikkelaar realiseren hier deelprojecten met in totaal 269 woningen en appartementen. Een bloesem- en fruitboomgaard vormt het hart van de nieuwe woonwijk. Aan de oude stuwwal van de Waal staan dijkwoningen. De tuinen van deze woningen lopen over in het struingebied van de rivier.

In opdracht van BPD hebben we het ontwerp gemaakt voor 12 dijkwoningen in het projectdeel Steltse Dijkgaarden.
De woningen van ca. 190 m2 hebben alle vanaf de woonverdieping een fantastisch uitzicht over de Waal en de stad Nijmegen. Onderin de woningen wordt geparkeerd, op de eerste verdieping zijn de hoofdslaapkamer, leefkeuken en achtertuin aan de dijk gesitueerd, op de tweede verdieping de living met zicht op de Waal en de derde verdieping kan als slaap- en/of werkruimte worden ingericht. De woningen zijn gasloos en het dak wordt voorzien van zonnepanelen.

De hoogteverschillen van het dijkgebied komen terug in de tuinen en de overgang naar het struingebied langs de dijk. Vanaf het terras van de woningen loop je zo richting de oevers van de Waal.

 

Ruim 300 gelijkvormige portieketageflats hebben plaats gemaakt voor 315 levensloopbestendige woningen, variërend van eengezinswoningen tot appartementen in een toren van 14 lagen. In het wooncomplex zijn verspreid over alle drie de woonblokken diverse zorg- en maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Zo zijn er onder andere een fietsenwerkplaats en horeca bemand door werknemers met een verstandelijke beperking. Daarnaast zijn er zorgwoningen voor ouderen en verstandelijk en lichamelijk gehandicapten.  De zorgwoningen worden door verschillende zorginstellingen aangeboden. Deze ondersteunen de bewoners en hebben tevens het beheer over de maatschappelijke voorzieningen.

Bewoners parkeren onder de binnentuinen van de gesloten bouwblokken in twee parkeergarages. Geluidwerende maatregelen in de woningen langs het spoor en de uitvalswegen beperken de overlast van verkeer. Richting de straat en het spoor zijn er met de toegepaste woningtypologieën alleen maar voorkanten.